Press Release Demonstrator unit IBIS Power

Eindhoven, 22 juni 2016

[EN] Integrated wind and solar roof solution to accelerate transition to sustainable energy in urban environments

IBIS Power, a company in The Netherlands, has developed an innovative and efficient solution to generate energy on high-rise buildings with wind- and solar technologies combined. Their solution, named “PowerNEST”, enables buildings of 5 levels and higher to become energy independent. Thanks to the Horizon 2020 EU-grant, the consortium IBIS Power and Pontis Engineering realised a full scale demo of PowerNEST, that will be presented next Tuesday, June 28, in Eindhoven. During the two years, 25 units of PowerNEST will be installed throughout Europe, being the first one at a Rabobank building in the Netherlands.

[NL] Wind- en zonnedak oplossing voor groene energie in de stad

Het Nederlandse bedrijf IBIS Power heeft een oplossing om zowel wind- als zonne-energie op te wekken op hoogbouw. Met hun wind- en zonnedak kunnen hoge gebouwen in de stad op korte termijn zelfvoorzienend worden. Hiermee kan de 14% duurzame energiedoelstelling van Nederland in 2020 een flinke impuls krijgen. Dankzij een Horizon 2020 EU-subsidie, heeft het consortium IBIS Power en Pontis Engineering de eerste demo-unit van dit architectonische wind- en zonnedak gerealiseerd onder de naam PowerNEST. Op dinsdag 28 juni aanstaande wordt PowerNEST officieel geopend in Eindhoven, waar via livestream verbinding wordt gemaakt met de draaiende installatie die geplaatst is in het Groningse Eemshaven. De komende twee jaar worden er 25 units in Europa geplaatst, waarvan de eerste bij de Rabobank in Nederland.

PowerNEST is een platte, architectonische constructie die bovenop hoogbouw wordt geplaatst en daar wind en zon opvangt. In de unit is een windturbine verwerkt en de bovenkant wordt bedekt met zonnepanelen. De wind rond hoge gebouwen wordt naar binnen geleid en dankzij een tunnelconstructie wordt er zelfs bij weinig wind energie opgewekt. Doordat PowerNEST iets over de dakrand uitsteekt, kan er voor 120% dakoppervlakte aan zonnepanelen worden geplaatst. Ter vergelijking: reguliere zonnepanelen bedekken normaal gezien maximaal 70% van het dak. Dankzij het opvangen van wind én zon, wordt er dus ook op twee manieren gebruik gemaakt van de dakoppervlakte. Zo wordt er meer dan 3x zoveel energie opgewekt per vierkante meter.

Demonstratie- en testmodel in Groningse Eemshaven
De eerste PowerNEST draait op het Eemshaven-terrein in Groningen, waar het sinds begin april wordt getest op een tien meter hoge containerstapel. Dr.ir. Alexander Suma, CEO van IBIS Power: “Eemshaven is een goede locatie omdat we het systeem hier onder alle windsnelheden kunnen testen. De exacte meetresultaten presenteren we tijdens ons Opening Event op 28 juni in Eindhoven, maar de verwachtingen zijn beloftevol: PowerNEST kan gebouwen vanaf vijf verdiepingen hoog zelfvoorzienend maken. Daarbij richten we ons op hoge gebouwen in windrijke gebieden: vanaf de kustlijn tot maximaal vijftig kilometer landinwaarts.”

Doorbraak lokaal opwekken duurzame energie
Na de testfase in Eemshaven (tot september 2016), wordt de opgedane kennis in het systeem geïntegreerd en wordt PowerNEST in productie genomen. In afwachting van de resultaten heeft Rabobank al aangegeven PowerNEST op een van haar gebouwen te gaan plaatsen. Zij vinden het een innovatief systeem dat bijdraagt aan de transitie naar het lokaal opwekken van duurzame energie. Een tweede partnerschap is gesloten met de stad Kopenhagen, Denemarken, waar eveneens eerste gebouwen worden uitgerust met PowerNEST.
Suma: “Als het gaat om het duurzaam opwekken van energie staat Nederland in Europa bijna onderaan. Momenteel wordt slechts 5% van de energie hier duurzaam opgewekt. Over minder dan vier jaar moet dit 14% zijn. Door hoge gebouwen in het stedelijk gebied met PowerNEST duurzaam te maken, kan er op korte termijn een goede bijdrage worden geleverd aan de 2020 energie-doelstelling.”

Over IBIS Power
Het Eindhovense bedrijf IBIS Power (Herman Wijffels Innovatieprijswinnaar in 2012) heeft de ambitie om de transitie naar lokaal opgewekte groene energie te versnellen en gelooft dat duurzame energie slimmer, meer geïntegreerd en architectonisch verantwoord kan worden toegepast. IBIS Power combineert technologieën voor wind- en zonne-energie om te komen tot efficiënte, duurzame energie oplossingen. Hiervoor kregen ze een Horizon 2020 EU-subsidie van 1.7M€ (2015). Hun eerste duurzame energiesysteem PowerNEST werd door de EU-commissie als excellent beoordeeld.

———————————————————einde bericht———————————————————————-

PowerNEST Infographic

Programma Opening Event 28 juni in Eindhoven

Sprekers
zijn o.a. Bas Rüter, Director Sustainability van de Rabobank, Per Boesgaarde, Sustainability Leader van de stad Kopenhagen, Alexander Suma, CEO Ibis Power, Leen van Dijke, voorzitter Stroomversnelling en een nader bekend te maken spreker vanuit de EU.
Voor persvragen, persaanmeldingen voor het Opening Event op dinsdag 28 juni of interviewverzoeken: Marjon Wolters, persvoorlichter IBIS Power
+31 (0) 611 343 852, info@prwerk.nl

Demonstratie video werking PowerNEST:
Draaiende turbine in het Groningse Eemshaven:
IBIS Power, Klokgebouw 112, 5617 AB Eindhoven, +31 (0) 638 764 731 www.ibispower.eu    info@ibispower.eu    @ibis_power    #PowerNEST

Delfsail & SummerLabb
Geregeld vinden er werkbezoeken aan het Eemshaven-terrein in Groningen plaats waarbij de PowerNEST installatie wordt gedemonstreerd. Bijvoorbeeld tijdens Delfsail & SummerLabb (rondreizende stad van de toekomst) van 30 juni tot en met 3 juli waar IBIS Power zich presenteert. Journalisten zijn welkom. Aanmelding en accreditatie via IBIS Power, +31 (0) 638 764 731 www.ibispower.eu    info@ibispower.eu
Voor achtergrondinfo lees ook: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/infra/15523/wind-en-zonnedak-oplossing-voor-groene-energie-in-de-stad